Natura i zdrowie

Walcz z sezonowym osłabieniem organizmu

Michał Wolański
Wrzesień 7 2016

Istnieją takie pory roku, kiedy czynniki atmosferyczne i warunki panujące na zewnątrz nie są zbyt korzystne dla naszego organizmu. Jesteśmy wówczas narażeni na różnego rodzaju choroby, a sytuację pogarsza fakt, że nasz organizm sam staje się znacznie słabszy i podatny na dolegliwości. Warto jednak wiedzieć, że możemy na wiele różnych sposobów walczyć z czymś takim i zapewnić sobie doskonałe zdrowie przez cały rok.

Jak poradzić sobie z jesienną chandrą?

Wielu ludzi takie sezonowe osłabienie organizmu wpisuje niemalże w stały plan swojego roku. Po jakimś czasie poznajemy swój organizm na tyle dobrze, że doskonale wiemy, kiedy dokładnie mamy się spodziewać takich problemów zdrowotnych. Takie stany spotykają nas najczęściej jesienią oraz wiosną, kiedy pogoda potrafi być bardzo kapryśna, zaś nasz organizm różnie reaguje na zmieniające się warunki atmosferyczne. Towarzyszą temu najróżniejsze objawy: ciągłe zmęczenie, dolegliwości takie jak katar czy grypa oraz gorsze samopoczucie.

To właśnie spadek motywacji do jakiegokolwiek działania powoduje, że wielu ludzi tak nie lubi jesieni. Jest to jednak ściśle połączone z objawami fizycznymi i wynika właśnie z zaburzenia prawidłowej pracy organizmu. Stajemy się bardziej podatni na stres, drażliwi, nic nas nie cieszy i czujemy, że nie mamy na nich ochoty. Zawsze warto jednak pamiętać, że taki stan jest przejściowy i prędzej czy później minie, a my sami wrócimy do normy. Aby zmniejszyć wszystkie te nieprzyjemne doznania, musimy w tym trudnym okresie jak najlepiej o siebie dbać.

Brak motywacji

Zadbaj o zdrową dietę

Jedną z najważniejszych rzeczy jest oczywiście odpowiednia, zdrowa dieta – warto spożywać jak najwięcej owoców i warzyw, bowiem znacznie wzmacniają one nasz organizm i umożliwiają jego prawidłową pracę. Można wspomagać się dodatkowo różnymi suplementami; szczególnie ważna w tym okresie jest witamina D. Nie bez znaczenia jest również sport. Na przekór jesiennej aurze warto być jak najbardziej aktywnym, tym bardziej, że możliwości są tu naprawdę duże.

Ćwicz w domu

Możemy na przykład ćwiczyć w domu – nawet kilkanaście minut ruchu dziennie to coś niezwykle korzystnego dla naszego organizmu. Najlepszą propozycją jest jednak ruch na świeżym powietrzu. Przy odpowiedniej odzieży i butach nawet zimna pogoda nie stanie nam na przeszkodzie w bieganiu czy jeżdżeniu na rowerze. Jest to oczywiście nieco trudniejsze niż przy sprzyjającej aurze, ale mimo wszystko warto zdobyć się na taki wysiłek.

Ważny jest także odpoczynek od pracy i oddawanie się swoim ulubionym rzeczom. Wieczór spędzony przy dobrej książce czy filmie na pewno doskonale wpłynie na nasze samopoczucie.

Udostępnij