Przedsiębiorca

Koszty prowadzenia własnej działalności gospodarczej

Robert Michoń
Październik 15 2016

Założenie własnej firmy może być świetnym pomysłem na przyszłość, ale jednocześnie warto pamiętać, że pod wieloma względami nie jest to prosta rzecz. Z drugiej strony, wielu ludzi ma tendencję do demonizowana tej kwestii i propagowania mitów na temat tego, że firmę w Polsce są w stanie założyć jedynie osoby wybitnie uzdolnione, które na dodatek posiadają wielkie zasoby finansowe. Takie podejście również nie jest słuszne – warto zatem zainteresować się tym procesem nieco bliżej i zobaczyć, jak jest naprawdę.

Najważniejsza rzecz to oczywiście koszty – zarówno założenia firmy, jak i jej prowadzenia. Właśnie nimi zajmiemy się w tym artykule.

Rejestracja działalności gospodarczej

Samo zarejestrowanie firmy jest obecnie darmowe. Wcześniej wpisy do CE i DG kosztowały 100 zł i 50 zł, ale w roku 2009 wprowadzono zmiany, w myśl których opłaty te zostały zniesione. Koszta pojawiają się w przypadku, kiedy osoba zakładająca firmę ma zamiar stać się czynnym płatnikiem VAT – wówczas wpisanie do odpowiedniego rejestru kosztuje 170 zł. Opłata ta jednak ma być zniesiona w przyszłości.

Sporo nowych przedsiębiorców obawia się konieczności regularnego opłacania składek ZUS, które mogą stanowić poważne obciążenie dla każdej – zwłaszcza początkującej i niewielkiej – firmy. Warto jednak pamiętać, że obecnie przedsiębiorcy rozpoczynający swoją działalność przez pierwsze 24 miesiące płacą znacznie niższe, peryferyjne składki. Warto to docenić, tym bardziej, że dawniej przedsiębiorcy mieli znacznie trudniejsze zadanie – przed rokiem 2005 pełne składki obowiązywały wszystkie firmy. Istnieje oczywiście wiele kosztów prowadzenia działalności, na jakie musimy być przygotowani.

Koszty każdego przedsiębiorcy

Zasadniczo można je podzielić na dwa główne rodzaje: bieżące koszty prowadzenia firmy oraz opłaty administracyjno – skarbowe.

Opłaty administracyjno-skarbowe

Do opłat administracyjno – skarbowych możemy na początku zaliczyć wspomnianą już opłatę za zostanie czynnym płatnikiem VAT. Dalsze opłaty są dość zróżnicowane, bowiem zależą od konkretnego rodzaju rejestrowanej przez nas działalności. Jeżeli rejestrujemy spółkę jawną, to za wpis do KRS zapłacimy 500 zł, a za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym – 100 zł. Jeżeli w naszej działalności będziemy korzystali z samochodu, to za zarejestrowanie go na firmę również będziemy musieli zapłacić.

Dodatkowe opłaty spotkają nas, jeżeli zakładamy jakąkolwiek działalność regulowaną. I tak, w przypadku działalności kantorowej będzie to 1087 zł, a przy działalności związanej z organizowaniem imprez turystycznych, regulowanej prawem – 514 zł.

 Bieżące koszty prowadzenia działalności

Sporo pieniędzy trzeba przygotować również na bieżące koszty prowadzenia firmy – także w tym przypadku są one bardzo zróżnicowane i w dużym stopniu zależą od charakterystyki naszej działalności. Do tego grona zaliczają się między innymi składki ZUS oraz podatki, które będziemy musieli płacić regularnie.

Następnie dochodzą koszty utrzymania siedziby firmy; jeśli ktoś prowadzi jednoosobową działalność, a siedziba jego przedsiębiorstwa znajduje się na przykład w jego domu, to ma pod tym względem znacznie łatwiejsze zadanie.

Inwestycja w marketing

Koszta prowadzenia firmy to również stworzenie strony internetowej oraz prowadzenia najróżniejszych działań marketingowych.

Firmowy samochód

Miejsce w budżecie przedsiębiorstwa musi znaleźć również samochód firmowy.

Księgowość działalności gospodarczej

Nawet niewielka firma musi regularnie korzystać z różnych usług księgowych i bankowych – w tym wypadku ceny są uzależnione od konkretnych ofert oraz ich zakresu.

Wymienione tu koszta z pozoru wydają się dość przerażające. Nie należy jednak zniechęcać się z ich powodu do prowadzenia firmy, bowiem przy umiejętnym planowaniu budżetu nie sprawiają one aż tak wielkich problemów.

Udostępnij