Technika

Technologia pomoże ocenić biznes

Robert Michoń
lis 3 2016

Które miejsce wybrać na lokalizację sklepu czy galerii handlowej? Jak sprawdzić rozmieszczenie obecnych i potencjalnych klientów – biorąc pod uwagę takie elementy, jak m.in. wiek, płeć czy zasobność portfela? Gdzie kierować działania promocyjne? – Na te pytania nie trzeba już szukać samemu odpowiedzi. Pomóc w tym próbuje technika, a dokładnie geolokalizacja.

- Obecnie żyjemy w dobie nowych technologii, które pomagają nam funkcjonować lepiej, lepiej prowadzić samochód, odżywiać się, ale także pozwalają na to żeby nasz biznes prosperował lepiej. Nowe technologie pozwalają nam na to żebyśmy mogli założyć, że sklep czy punkt usługowy, który znajduje się po jednej stronie ulicy będzie funkcjonował lepiej bądź gorzej od tego naprzeciwko – mówi newsrm.tv Paweł Kacperek, Geomarketing Forum i dodaje. – To są analizy, które pomagają ocenić miejsce danego punktu usługowego względem innych zmiennych takich jak ciągi komunikacyjne, jak popyt, jak przepływ ludności, jak finanse. Te wszystkie informacje w odniesieniu do mapy danego miejsca pozwalają nam prognozować, czy biznes w tym miejscu rzeczywiście ma rację bytu.

Szacuje się, że 80% wszystkich informacji posiada aspekt przestrzenny, zwłaszcza tych, z którymi do czynienia na co dzień mają przedsiębiorstwa. Od adresów klientów i grup docelowych, przez rozmieszczenie konkurencji i ważnych z punktu widzenia danej firmy obiektów: uczelnie, dworce, lotniska, strefy rozrywki, a także  potencjalny zasięg, czy strefy dojazdu naszych odbiorców – w każdym z tych elementów lokalizacja jest nie tylko pomocna, ale wręcz kluczowa do analizy obecnych i planowania przyszłych działań. 

Rozwój technologii

Na potrzeby związane z czynnikiem przestrzennym odpowiadają rozwiązania geomarketingowe budowane w oparciu o technologie GIS (ang. Geographic Information System). Systemy klasy GIS pozwalają połączyć w spójną całość kilka elementów: mapę cyfrową, dane przedsiębiorstwa, dane o rynku oraz dane socjodemograficzne. W efekcie z kilku często niewiele mówiących informacji, po nałożeniu ich na siebie uzyskujemy zupełnie nową perspektywę i unikalną wiedzę. Często zaobserwować można zjawiska i trendy, których wcześniej nie sposób było dostrzec. Zwłaszcza, że wyniki analiz geomarketingowych przedstawiane są w atrakcyjnej i łatwo przyswajalnej postaci: kolorowych map, grafów, wykresów i tabel.

„Nie bez powodu „geomarketing” stał się jednym z najbardziej popularnych trendów ostatnich lat” – wyjaśnia Paweł Kacperek, organizator Geomarketing Forum. „Dodać należy, że pomogły mu w tym inne, zbieżne z nim trendy w postaci mobility, big data czy IoT. Od kilku już lat obserwujemy z bliska branżę i widzimy jej dynamiczny rozwój w ostatnim czasie. Jedną z najciekawszych zmian są zwiększające się zasoby, którymi można zasilić rozwiązania geomarketingowe. To już nie tylko adresy, ale też ogromne bazy danych pochodzące z urządzeń mobilnych czy dotyczące naszych zachowań w sieci. Centra handlowe poprzez umieszczanie odpowiedników sensorów są w stanie powiedzieć, skąd przyszedł klient, który odwiedził dany sklep i gdzie poszedł dalej. Przy odpowiedniej analizie tego typu wiedza jest bezcenna. Pozwala głębiej zrozumieć klienta i jego potrzeby, a poprzez to zapewnić sobie jego lojalność, lepiej wykorzystać jego potencjał (choćby poprzez cross-selling), pozyskać innych, jemu podobnych klientów i w efekcie zwiększyć przychody”. – dodaje Paweł Kacperek.

Źródło: newsrm.tv

Udostępnij

Your email address will not be published. Required fields are marked *