Natura i zdrowie

Jogurt naturalny w diecie – poznaj zalety nabiału do zadań specjalnych

Michał Wolański
mar 6 2019

jogurt naturalny

Jest niskokaloryczny i lekkostrawny, jego delikatny smak pozwala podawać go na wiele sposobów, a zalety spożywania znane są od dawna. Jogurt naturalny jest produktem bogatym w białko, witaminę D oraz wapń. Zawiera także szczepy bakterii probiotycznych, dlatego zalecany jest przy antybiotykoterapii. Jedno jest pewne – jest niezbędnym elementem zbilansowanej diety.

Dlaczego warto sięgać po jogurt naturalny?

Skład jogurtu naturalnego znacznie różni się od jego smakowych wariantów. Przede wszystkim naturalna wersja nabiału nie powinna zawierać cukru, sztucznych barwników i jest mniej kaloryczna. Dlatego produkt ten powinien zajmować ważne miejsce w jadłospisie osób dbających o sylwetkę. Przykładowo jogurt Naturalny Gesty Bakoma to tylko 49 kcal na 100 g, brak substancji słodzących i 0% tłuszczu. Jeśli jednak lubisz słodsze przekąski, dodaj do niego świeże lub mrożone owoce. W te sposób uzyskasz pełen witamin i składników mineralnych posiłek, który zaspokoi ochotę na słodycze. Ponadto, jak twierdzi badacz i profesor z Harvard School of Public Health, codzienne spożywanie jogurtu naturalnego może obniżyć ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2. Co ciekawe, żaden inny rodzaj nabiału nie wykazał podobnego wpływu na nasze zdrowie.

Jogurt naturalny a nasz organizm

Jogurt naturalny to także źródło białka, które wzmacnia nasze kości. Badania, że wykazały jogurt naturalny ma bezpośredni wpływ na poprawę pracy jelit. Jest to bardzo ważne, ponieważ ich prawidłowe funkcjonowanie przekłada się bezpośrednio na nasze zdrowie i zdolność do właściwego przyswajania pokarmu. Bakterie zawarte w jogurtach zapobiegają zaburzeniom flory bakteryjnej, które mogą doprowadzić do różnych problemów ze zdrowiem, np. do zaparć lub biegunek. Zaleca się również picie jogurtu naturalnego w przypadku zespołu jelita wrażliwego: działa kojąco i nie wywołuje niepożądanych dolegliwości.

Jogurt naturalny dla każdego

Jogurt naturalny jest o wiele lepiej przyswajalny niż mleko, dlatego z powodzeniem mogą sięgać po niego również osoby nietolerujące laktozy – ulega ona fermentacji do kwasu mlekowego. Ten z kolei przyczynia się do strącenia kazeiny (głównego białka mleka), co znacznie ułatwia proces trawienia. Jogurt polecany jest osobom starszym i tym, którzy zmagają się z dolegliwościami przewodu pokarmowego, ponieważ ułatwia on trawienie tłuszczu, zwiększa wydzielanie żółci i soków trawiennych w wyniku działania enzymów bakteryjnych. Dobrze też wprowadzić ten rodzaj nabiału do diety najmłodszych. Jego systematyczne spożywanie przełoży się na wyższą odporność i zadba o prawidłowe funkcjonowanie organizmu przez wiele lat.

Jogurt naturalny a ciśnienie krwi

Jak wykazały badania Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego, regularne spożywanie odpowiednich bakterii zawartych w jogurtach może pomóc przy obniżeniu ciśnienia krwi. Testy były przeprowadzone na 200 dorosłych osobach. W grupie, gdzie jogurt naturalny stanowił co najmniej 2% dziennego zapotrzebowania kalorycznego, było 30-krotnie mniejsze ryzyko rozwoju nadciśnienia niż u osób, które w ogóle go nie jadły. Ci sami naukowcy zachęcają, aby spożywać codziennie około 56 g jogurtu. Co ciekawe, zalecana ilość jogurtu nie ulega zmianie ze względu na wiek czy wagę badanych osób.

Podsumowując, regularne spożywanie jogurtu naturalnego pomoże nam wzmocnić pracę jelit, zadba o kości i zęby, a także wzmocni odporność. Dzięki naturalnym składnikom i zawartym w nim witaminom jest świetnym zamiennikiem jogurtów owocowych oraz wysokokalorycznej śmietany. Dlatego właśnie jogurt naturalny powinien znaleźć się w diecie każdej osoby dbającej o swoje zdrowie.

 

Artykuł partnera

Udostępnij